A másnaposság elkerülése és kezelése

2010. 04. 06. - Cikkek, leírások - Ádám

Egy hosszú, átbulizott éjszaka után, ha fejfájással, hányingerrel, vörös szemekkel, kiszáradva és émelyegve kelnél fel, biztos lehetsz benne, hogy bekövetkezett a másnaposság.


Tehetsz valamit még ellene? Esetleg előtte kellett volna valamit máshogy csinálnod? Ezekre a kérdésekre próbálunk válaszokat adni az alábbi, a másnaposság megelőzéséről és utókezeléséről szóló cikkünkben.

Megelőzés

A legkézenfekvőbb módszer nyilvánvalóan, ha nem iszol olyan sokat, hogy másnapos legyél. Léteznek azonban ételek és italozási trükkök, amikkel elkerülhető a macskajaj.

Ha előre tudod, hogy egy kiadós italozás vár rád, nem árt felkészíteni erre a testedet is. Mielőtt elindulsz otthonról, rohamozd meg a hűtőt, egyél húst, kenyeret, zöldséget, gyümölcsöt, vagyis mindent, amiről úgy gondolod, hogy sok energiát és vitamint tartalmaz, illetve segít felszívni az alkoholt.

Gondoltad volna?
A savanyú uborka az egyik leghasznosabb étel, ami segíthet az alkohol semlegesítésében. A savanyú uborka ugyanis tejsavat tartalmaz, ami az alkohollal kölcsönhatásba lépve, semleges észtereket képez, tehát lebontja az alkoholt.

A party elején válassz ki egy finom és minőségi italt, amit az este folyamán inni szeretnél és amennyire csak tudsz, próbálj hűséges maradni hozzá. Italozás közben nehéz lesz megállni, hogy csak ezt az egy fajtát idd, de minél több féle alkoholt fogsz megkóstolni, annál nagyobb eséllyel leszel rosszul, hiszen a különféle szeszek különböző összetevői együtt jobban leterhelik a gyomrot és a májat. Nagyon fontos, hogy kerüld a rossz minőségű italokat, hiszen ezek nem csak másnaposságot, de komoly károsodást is okozhatnak a szervezetnek. Az alkohol vizet von el a testedből, ezért mindenképpen gondoskodj a megfelelő mennyiségű alkoholmentes folyadékbevitelről.

Utókezelés

Ha már bekövetkezett a baj mindent meg kell tenned, hogy elmúljanak a másnaposság tünetei. Miután felkeltél nagyon szomjas leszel, a megterhelt szerveid ilyenkor csak vízre vágynak. Egész nap igyál minél több vizet, kortyolgasd akkor is, ha már nem érzed a szomjúságot. A víz nem csak belül, hanem kívül is csodákra képes, egy hideg zuhany ilyenkor (bármilyen nehéz is aláállni) szinte teljesen képes leküzdeni az előző este utóhatásait.

Gondoltad volna?
Ha másnaposan sportolásra adod a fejed, vagy más egyéb komoly fizikai munkát végzel, a tested jóval rövidebb idő alatt képes lesz kiüríteni az alkoholt.

A másnaposság és a nagy mennyiségű alkoholbevitel hatására a szervezetben egyes alapvető elemekből hiány keletkezik. Az alkohol többek között hatással van a vércukorszintre, csökkenti a kalcium és magnézium szintet, valamint felborítja a gyomorsav egyensúlyát is. Ezért elengedhetetlen, hogy kis adagokban elkezdj cukrot, gyümölcsöket, pirítóst, száraz kekszet enni, és ha akad a szekrényben kalciumos vagy magnéziumos pezsgőtabletta, akkor bátran fogyassz el belőlük egy-egy pohárral.

Ezeket ne tedd, mert rosszabbul leszel

A másnaposság és a rosszullét érzetét erősítheti, ha éppen tűző napon vagy, rosszabb esetben, ha napszúrást kaptál. Sokak gondolják úgy, hogy a kávé vagy az energiaital jó hatással van a másnaposságra és enyhíti azt. Azonban mindkét ital tartalmaz a koffein mellett olyan összetevőket is, melyek a gyomrot és a májat még inkább leterhelik, így ezek fogyasztása másnaposan nem ajánlott.

A legkerülendőbb módszer a „kutya harapást szőrével”. Ha másnaposan alkoholt fogyasztasz, az rövid időre talán feledteti a tüneteket, de ahogy az éppen elfogyasztott ital hatása múlni kezd, sokkal rosszabbul leszel. Tehát a filmekből elhíresült mondat, nem jelent megoldást.

Betartva a cikkben olvasottakat, különös tekintettel a megelőzésre, megkímélheted magad egy borzalmas naptól, és a másnaposság kellemetlen következményei nélkül élvezheted kedvenc italaid ízét.

Megosztom: Iwiw   Facebook   Twitter   Google   E-mail   Megosztás